Wednesday 7 March 2018

Khasiat Gamat Asli Langkawi


Minyak Gamat Sangat Efektif Mempercepat Penyembuhan Luka



 Penyembuhan luka badan

Kelebihan gamat sebagai penyembuh luka luaran dan dalaman dibuktikan dengan kajian yang dijalankan oleh Pusat Marin Amerika pada tahun 2011.

Mereka yang mendapati khasiat asid lemak di dalam gamat yang dipanggil asid arakidonik bertanggungjawab untuk menyembuhkan luka dan memperbaiki semula tisu badan dengan kadar yang cepat.
 Pencegah kanser

Gamat mampu menghalang pertumbuhan dan penyebaran sel kanser. Ini kerana gamat mempunyai sebatian yang dipanggil glikosida tritertene yang tinggi.

Mengikut kajian yang dijalankan oleh saintis-saintis China yang diterbitkan di dalam Jurnal Terapi Kanser dan Biologi mendapati glikosida tritertene mampu menghalang pembentukan saluran darah yang membekalkan nutrien kepada sel kanser. Ia seterusnya menyekat pertumbuhan dan perkembangan sel kanser di dalam badan.

Minyak gamat mempunyai banyak khasiatnya

Menghalang pembekuan darah

Proses pembekuan darah menghalang pendarahan berlebihan apabila kulit tercedera. Walaubagaimanapun, proses pembekuan darah boleh berlaku di dalam saluran darah walaupun anda tidak mengalami kecederaan.

Terdapat suatu keadaan yang dipanggil pulmonary embolism di mana darah beku berkumpul di dalam peparu dan menyekat pengaliran darah ke seluruh badan. Keadaan ini boleh membawa maut dan memerlukan rawatan segera.

Gamat boleh diambil sebagai rawatan komplementari kepada penyakit ini. Satu sebatian di dalam gamat yang dipanggil kondroitin sulfat boleh menghalang pulmonary embolism.

Menurut kajian yang dijalankan oleh saintis Brazil yang diterbitkan di dalam Jurnal Kimia dan Biologi pada September 1996 menemui sifat anti-pembekuan yang ada pada kondroitin sulfat dan bermanfaat untuk mengelakkan pembekuan darah di dalam peparu.

Mengurangkan kesakitan akibat arthritis

Penemuan yang dijalankan oleh saintis-saintis Malaysia tentang kesan anti-keradangan yang ada di dalam gamat membawa sinar baru kepada pesakit arthritis. Kajian yang diterbitkan di dalam Jurnal Perubatan Marin pada bulan Oktober 2011 mendapati gamat mempunyai sebatian yang dipanggil mukopolisakarida, kondroitin and glukosamin yang boleh melegakan gangguan arthritis terutama pada sendi-sendi badan.

Minyak Gamat Mampu Hilangkan Jerawat

 

Jika anda ke Langkawi, minyak gamat merupakan salah satu barang yang wajib dibeli. Kini anda boleh beli melalui kami. Kegunaan minyak gamat adalah banyak., klau anda lihat pada botol, ada tertulis beberapa khasiatnya seperti;
  • Melegakan luka kecil
  • Lenguh-lenguh sendiGatal-gatal ringan
  • Kembung perut

Minyak Gamat Boleh Hilangkan Jerawat


Anda cuma perlu sapu dan gosokkan minyak gamat tersebut pada bahagian yang sakit. Lakukan sebanyak 3 kali sehari. Mudah, bukan?

Tetapi apa yang lebih penting, saya nak kongsikan pengalaman peribadi mengenai keberkesanan minyak gamat yang anda patut tahu. Iaitu;
  • Ia boleh surutkan jerawat seterusnya menghilangkan jerawat dengan izin-Nya
  • Ia boleh menghilangkan kesan kemerah-merahan di muka
  • Ia boleh menghilangkan kesan parut kecil yang masih baru
Source : http://petuasejagat.blogspot.my/2012/07/minyak-gamat-mampu-hilangkan-jerawat.html

 Khasiat Gamat sebagai Anti-oksidan dan Anti-kanser


Gamat atau lebih dikenal dengan timun laut atau teripang adalah hidupan laut yang termasuk dalam filum echinodermata dan kelas holothuroidea. Dalam dunia Internasional teripang disebut dengan sea cucumber. Timun laut ini tersebar di laut seluruh dunia.

Timun laut sering dikonsumsi atau diproduksi untuk obat. Karena penasaran dengan banyaknya promosi gamat atau timun laut sebagai obat, saya mencoba mencari kebenaran khasiat gamat sebagai anti-oksidan dan anti-kanser.


Satu kajian In Vitro Antioxidant and Antiproliferative Activities of Three Malaysian Sea Cucumber Species yang diterbitkan di European Journal of Scientific Research.

Gamat diuji sebanyak tiga jenis spesies, yaitu Holothuria scabra, Holothuria leucospilota, dan Stichopus chloronotus. Gamat ini diuji aktiviti anti-oksidan dan anti-proliferasinya.

Sebelum dibuat ujian, gamat diekstrak dengan air dan pelarut organik, sehingga menjadi ekstrak-air gamat dan ekstrak-pelarut organik gamat. Dari hasil uji, H. leucospilota yang diekstraksi dengan air mengandung fenol yang paling tinggi.

Sedangkan kandungan fenol paling rendah terdapat pada H. scabra yang diekstraks dengan pelarut organik. Ekstrak air gamat, H. scabra, H. leucospilota and S.chloronotus, menunjukkan tingginya aktivitas antioksidan (77.46%, 64.03%, dan 80.58%) melawan radikal bebas asam linoleat.

Hanya ekstrak S. chloronotus yang dapat menghalang pertumbuhan sel kanser C33A (kanser serviks) dan sel kanker A549 (kanker paru: non-small lung carcinoma). Sebaliknya, ekstrak pelarut organik gamat menunjukkan aktivitas anti-proliferasi atau anti pertumbuhan sel kanser.


Dari hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa tiga spesies gamat, yaitu Holothuria scabra, Holothuria leucospilota, dan Stichopus chloronotus merupakan sumber potensial antioksidan alami dan agen anti-kanser.


Untuk maklumat harga serta promosi terkini sila lawat Facebook rasmi kami:
https://www.facebook.com/GamatAsliLangkawi

5 comments:

  1. Utk anti kanser nak sapu dimana minyak gamat tu.

    ReplyDelete
  2. bahaya tak letak minyak gamat dalam telingga.

    ReplyDelete
  3. Is there any online supply company which supply product out of Malaysia?
    Is there any website which offer delivery to Dubai, United Arab Emirates?

    ReplyDelete

  Ingredients/Bahan Aktif Minyak Gamat Plus: 1. Cocos Nusifera (Minyak Kelapa) 1140mg 2. Stichopus (Ibu Gamat) 14280mg 3...